Кролевецька загальноосвітня школа I-II ступенів №7

Кролевецької районної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

Програма

предметного гуртка

 

Комп’ютерленд.

Сходинки до інформатики:

вчимося працювати

на комп’ютері

 

(за основу взято програму О.П.Антонова, О.П.Пилипчук, І.І.Сальнікова, Є.А.Шестопалова. Схвалено комісією з інформатики Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України» (протокол №1 від 13.01.2012 р.)

 

для учнів 5-9 класів

на 2013-2014 навчальний рік

Ковтуна В’ячеслава Олександровича

(вчителя інформатики, фізики, математики, основ здоров’я ЗОШ №7)

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Вступ.

Сучасний світ ставить високі вимоги до людини, тому завдання сучасної школи полягає у вихованні особистості, здатної до життєтворчої діяльності. Представлена програма з інформатики розроблена на основі Закону України „Про загальну середню освіту” і Державного стандарту базової і повної середньої освіти. У ній враховано всі вимоги до шкільного курсу „Інформатика, узято до уваги специфіку навчального предмета, що має виразні інтегративні функції, здатність справляти різнобічний навчальний, розвивальний і виховний вплив на учнів, сприяти формуванню особистості, здатної правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості, рівень компетентності та конкурентоспроможності; використано сучасні організаційні форми, методи й технології викладання інформатики в загальноосвітній школі.

Основна мета навчання за даною авторською програмою полягає у формуванні інтелектуально розвиненої особистості, яка володіє вміннями й навичками доводити і спростовувати, методами аналізу й синтезу, абстрагування й узагальнення; яка здатна до самоосвіти й саморозвитку, вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язування проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію. Зазначена мета передбачає здійснення навчальної, розвивальної і виховної функцій освітнього змісту навчального предмета.

 

Мета даного курсу:

1.Надати учням знання, які складають уявлення про інформаційну картину світу та інформаційні процеси, які сприятимуть засвоєнню основних теоретичних понять у базовому курсі інформатики і формуванню алгоритмічного та логічного мислення.

2.Сформувати навички і вміння використовувати комп'ютерну
техніку як практичний інструмент для роботи з інформацією
у навчальній діяльності та повсякденному житті.

Робота за даною програмою дозволяє вчителеві розв'язати такі завдання загального навчального змісту:

-формування загальних умінь, логічного й алгоритмічного
мислення, розвиток уваги
і пам'яті, навичок роботи з інформацією, елементів інформаційної культури;

-отримання практичних навичок роботи з текстовим і графічним редакторами, комп'ютерними програмами навчального призначення.

-ознайомити учнів з уявленнями про інформаційну картину світу, інформацію та інформаційні процеси, які сприятимуть засвоєнню основних понять у базовому курсі інформатики і формуванню алгоритмічного та логічного мислення.

-сформувати навички і вміння використовувати комп'ютерну техніку як інструмент для роботи з інформацією у навчальній діяльності та повсякденному житті.

-розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні і творчі здібності учнів;

-виховувати самостійність і охайність при розв'язуванні завдань різного типу.

Напрямки роботи учнів:

-Перший напрямок – знайомство з комп’ютером та його можливостями, з властивостями інформації та інформаційних процесів, з об’єктами навколишнього світу.

-Другий напрямок – розвивальний. Учням пропонуються задачі, для розв’язання яких треба нестандартно мислити, знаходити аналогію, виявляти закономірності, знаходити відповіді на цікаві питання, складати алгоритми для виконавців.

-Третій напрямок – практичний. У цьому напрямку учні повинні здобути навички роботи з клавіатурою, мишею, запуску потрібних програм, вміти набирати нескладні тексти, створювати малюнки тощо.

Курс розрахований на підтримку знань, умінь i навичок з основних шкільних предметів шляхом роботи з різноманітними навчальними, навчально-контролюючими та розвиваючими програмами. Після вивчення курсу учень має отримати сукупність навичок, понять і уявлень, які необхідні для формування логічного і алгоритмічного мислення.

Вивчення курсу передбачає оволодіння основними навичками роботи з комп’ютером, розвиток мислення, уваги. Логічні вправи формують вміння виявляти закономірності, класифікувати об’єкти за ознаками, працювати з множинами. Першу половину уроку учні працюють без комп’ютера, знайомляться з загальними положеннями курсу інформатики, виконують вправи на розвиток уяви, уваги, логічного мислення, творчих здібностей тощо.

За комп’ютером передбачається робота учнів до 15 хв. Для практичної роботи можна вибирати програми з наявного у школі навчального програмного забезпечення. Учні знайомляться з програмами роботи з текстами і малюнками, працюють з розвивальними і навчальними програмами.

Програма передбачає резерв часу, який можна використати для проведення інтелектуальних конкурсів та творчих змагань в кінці кожного семестру або навчального року. Контроль знань здійснюється за допомогою так званих зупинок, де у вигляді питань, тестів і малюнків пропонується перевірка навчальних досягнень учня з вивченої теми.

Зміст даної програми відповідає основам будь-якого базового курсу інформатики. Отримані знання, вміння і навички, передбачені програмою, необхідні учням для продовження навчання і подальшого освоєння базового курсу інформатики.

Курс розрахований на 35 годин протягом року, по 1 годині в тиждень. Курс має чітко виражену практичну спрямованість. Частка часу, відведеного на викладання теоретичного матеріалу, не повинна перевищувати 30% від загального обсягу. Робота учнів за комп'ютером полягатиме у фронтально-індивідуальному виконанні вправ і практичних робіт. Основний навчальний матеріал має бути засвоєний учнями на даному гуртку. Це досягається застосуванням різноманітних форм навчальної діяльності: виклад навчального матеріалу у формі бесіди, використання ігрових форм, робота в групах, організація самостійної роботи учнів із комп'ютером.

 

Апаратні засоби:

-Робоче місце вчителя (системний блок, монітор, клавіатура, миша, звукові колонки, принтер, сканер, цифрові камери, проектор тощо) забезпечує введення, обробку, відображення, зберігання, виведення інформації на принтер, колонки, доступ для робочого місця учня, до мережі Інтернет.

-Робоче місце учня (системний блок, монітор, клавіатура, миша, навушники з мікрофоном) забезпечує введення, обробку, відображення, зберігання, виведення інформації, роботу в локальній мережі.

-Комунікаційне обладнання забезпечує обмін даними між комп’ютерами та доступ до мережі Інтернет.

 

Програмні засоби:

-Операційна система Windows забезпечує набуття учнями вмінь і навичок використання системного програмного забезпечення, порядку запуску програм та управління ними, файловою системою, введенням і виведенням даних, їх зберіганням на електронних, магнітних та оптичних зовнішніх носіях.

-Антивірусні програми забезпечують набуття учнями вмінь і навичок здійснювати антивірусний захист та проводити антивірусну перевірку комп’ютера.

-Програми-архіватори забезпечують набуття учнями вмінь і навичок роботи з архівами даних.

-Графічний редактор Paint забезпечує набуття учнями вмінь і навичок створення, редагування, зберігання графічних зображень різних типів за допомогою комп’ютера.

-Текстовий редактор Блокнот та текстовий процесор Microsoft Word забезпечують набуття учнями вмінь і навичок підготовки, редагування, форматування, опрацювання та зберігання текстових документів за допомогою комп’ютера.

-Середовище комп’ютерних презентацій Microsoft PowerPoint забезпечує набуття учнями вмінь і навичок створення, редагування, налагодження і демонстрування комп’ютерних презентацій.

-Поштова програма Outlook Express забезпечує набуття учнями навичок роботи з електронною поштою.

-Програма-браузер Internet Explorer забезпечує набуття учнями вмінь і навичок перегляду гіпертекстових сторінок.

-Табличний процесор Microsoft Excel забезпечує набуття учнями вмінь і навичок підготовки, редагування, форматування, опрацювання й зберігання електронних таблиць і роботи з діловою графікою.

-Система управління базами даних Microsoft Access забезпечує набуття учнями вмінь і навичок створення, редагування, упорядкування баз даних, накопичення, зберігання та пошуку в них потрібних даних.

 

ПЛАН РОБОТИ ГУРТКА НА 1 СЕМЕСТР 2013-2014 НАВЧ. РОКУ

№ з/п

Тема, розділ програми, зміст роботи

(на кожне заняття)

Кількість годин

Кален-

дарні

строки виконання

 

1. Вступ (2 год.)

2

 

 

1

 

Персональні комп’ютери.

Основні пристрої комп’ютера.

Техніка безпеки при роботі на персональному комп’ютері.

 

1

 

 

 

2

 

Технічні характеристики персональних комп’ютерів.

Швидкодія, об’єм оперативної і дискової пам’яті, швидкість передавання даних, роздільна здатність монітора.

Взаємозв’язок технічних характеристик і задач, що розв’язуються на персональному комп’ютері.

 

1

 

 

 

2. Початок роботи в операційній системі

та запуск програм (10 год.)

10

 

 

 

3

 

 

Практична робота: «Вмикання, вимикання комп’ютера»

Екскурсія на Робочому столі

Панель задач

Кнопка Пуск і Головне меню.

Запуск програм із Головного меню

 

 

1

 

 

 

 

4

 

Підменю Документи

Підменю Налагодження

Підменю Пошук, Довідка

 

1

 

 

5

Команда Виконати

1

 

 

6

 

Запуск програм подвійним клацанням: подвійне клацання на значку програми, подвійне клацання на значку документа.

Закривання програми. Вихід з операційної системи

Вимкнення комп’ютера.

 

1

 

 

 

7

 

Група програм Стандартні: Калькулятор, редактор WordPad, Блокнот, графічний редактор Paint, Картотека, Ігри.

 

1

 

 

8

Структура вікна, види вікон, основні елементи вікон, операції з вікнами.

1

 

9

Одержання довідки.

1

 

10

Вікно Довідкової системи.

1

 

11

Файли Readme.

1

 

12

Інтернет – джерело допомоги.

1

 

 

3. Робота з дисками, файлами і папками

(6 год.)

6

 

13

Диски та дискові накопичувачі, види дисків, ємність дисків.

Значки дисків, вікна дисків, зміна вигляду вікна диску.

1

 

14

Вікно програми Мій комп’ютер. Форматування та перейменування дисків.

1

 

15

Програма Провідник, вікно програми, зміна його вигляду.

Папки та файли. Типи файлів.

1

 

16

Швидкий перегляд файлів. Вікно Додаток (Відкрити за допомогою...). Зміна зв’язку між програмами і типами файлів.

1

 

17

Створення, перейменування, переміщення та вилучення папок і файлів різними способами. Технології вбудовування і зв’язування об’єктів.

1

 

18

Команда Відправити. Команда Знайти в Головному меню. Вікно команди Знайти. Використання фільтрів при пошуку файлів.

 

1

 

 

ПЛАН РОБОТИ ГУРТКА НА 2 СЕМЕСТР 2013-2014 НАВЧ. РОКУ

№ з/п

Тема, розділ програми, зміст роботи

(на кожне заняття)

Кількість годин

Кален-

дарні

строки виконання

 

4. Догляд за файлами і дисками (3 год.)

3

 

19

Створення резервних копій файлів і відновлення файлів за резервними копіями.

 

 

20

Профілактика вірусних інфекцій (комп’ютерні віруси й антивірусні програми).

 

 

21

Перевірка структури дисків.

Дефрагментація дисків.

Компресія (стиснення) дисків.

Вікно Властивості дисків, перегляд і зміна властивостей дисків.

 

 

 

5. Інсталювання та вилучення програм

(3 год.)

3

 

22

Встановлення та вилучення компонентів операційної системи Windows.

 

 

 

23

 

Поновлення програмного забезпечення.

Встановлення (інсталяція) нових програм.

Вилучення непотрібних програм.

 

 

 

24

 

Встановлення нового обладнання, драйвери пристроїв, конфлікти між обладнанням.

Встановлення та налагодження принтера.

Встановлення та вилучення шрифтів.

 

 

 

6. Конфігурування та налагодження інформаційної системи

(2 год.)

2

 

25

Зміна змісту Головного меню.

Встановлення дати і часу, їх формат.

Настроювання мишки.

Настроювання клавіатури.

Зміна властивостей екрану.

 

 

26

Засоби мультимедіа: звук, відео, МІDІ.

Створення, налагодження та відтворення звукових файлів, відеофайлів і файлів МІDІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Пакет програм Microsoft Office (4 год.)

4

 

27

Текстовий процесор Microsoft Word.

 

 

28

Табличний процесор Microsoft Excel.

 

 

29

Середовище комп’ютерних презентацій Microsoft PowerPoint.

 

 

30

Бази даних. СУБД Microsoft Access.

 

 

 

8. Робота в комп’ютерній мережі (5 год.)

5

 

31

Програмне забезпечення для роботи в мережі Інтернет. Апаратне забезпечення для роботи в мережі Інтернет.

 

 

32

Встановлення та налагодження роботи модема.

Створення та налагодження з’єднання.

Під’єднання до мережі Інтернет.

 

 

33

Використання ресурсів мережі Інтернет.

Настроювання програм перегляду WWW.

Настроювання програм електронної пошти.

Одержання адреси електронної пошти.

Використання Адресної книги.

 

 

34

Методи пошуку даних в мережі Інтернет.

Інтерактивне спілкування через мережу Інтернет.

 

 

35

Види комп’ютерних вірусів. Антивірусні програми. Архівація файлів. Класифікація вірусів. Запобігання зараженню вірусами. Антивірусна обробка.

 

 

Література:

Для вивчення інформатики в 7-9 класах пропонуються навчальні посібники:

1.Інформатика. Базовий курс. 7 клас / Шестопалов Є.А. – Шепетівка: „Аспект”, 2010. – 144 с.

2.Інформатика. Базовий курс. 8 клас / Шестопалов Є.А., Сальнікова І. І. – Шепетівка: „Аспект”, 2007. – 208 с.

3.Інформатика. Базовий курс. 9 клас / Шестопалов Є.А., Пилипчук О.П. – Шепетівка: „Аспект”, 2008. – 176 с.

Навчальні посібники схвалені до використання комісією з інформатики Науково-методичної ради з питань освіти МОН України і включені до „Переліку програм, підручників та навчальних посібників, рекомендованих для використання у загальноосвітніх навчальних закладах”.

Навчальний матеріал у посібниках розподілений за принципом „Один параграф – один урок”. Наявність таких посібників дає можливість учителю давати учням завдання вдома попередньо ознайомитися з теоретичним матеріалом наступного уроку та витрачати менше часу на уроці для пояснення нового матеріалу, а учням – відмовитися від запису конспектів. Крім того, учні можуть самостійно опрацьовувати матеріал, формуючи власну траєкторію вивчення матеріалу, а час, що залишається, використовувати для творчих робіт та проектів.

Кожен параграф посібника має у своєму складі навчальний матеріал, що відповідає темі уроку, контрольні запитання, на основі яких складено комп’ютерний тест, і вправу для практичного виконання на комп’ютері. Вправи, практичні та тематичні роботи розроблені з урахуванням вимог державного стандарту до знань і вмінь учнів і орієнтовані на використання 12-бальної шкали оцінювання.

Навчальні посібники з 2006 року пройшли випробування в умовах навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах різних регіонів України. Нові видання посібників, виправлені і доповнені згідно зауважень та пропозицій діючих вчителів, були подані на розгляд комісії з інформатики Науково-методичної ради з питань освіти МОН України для одержання відповідного грифу.

 

ВІДОМОСТІ ПРО ЧЛЕНІВ ГУРТКА 

 

 

 

 

 

 

з/п

Прізвище, ім’я

Клас

Дата
вступу
в гурток

Дата і причини
вибуття

Примітка

1

Шкарупа Руслан

9

10.09.2012

 

 

2

Козинець Артем

9

10.09.2012

 

 

3

Тарасенко Марина

9

10.09.2012

 

 

4

Івашина Карина

9

10.09.2012

 

 

5

Фомічова Катерина

6

10.09.2012

 

 

6

Бакуновець Артем

7

10.09.2012

 

 

7

Давиденко Євгенія

5

10.09.2013

 

 

8

Олійник Андрій

5

10.09.2013

 

 

9

Лозовський Денис

5

10.09.2013

 

 

10

Яценко Владислава

5

10.09.2013

 

 

11

Киркач Катерина

5

10.09.2013

 

 

12

Проценко Катерина

5

10.09.2013

 

 

13

Бєлоусова Вікторія

6

10.09.2013

 

 

14

Ращенко Оксана

8

10.09.2013