План-конспект відкритого уроку курсу „Основи здоров’я (5 клас)

 

Тема: Сім’я і здоров’я. Обов’язки членів родини щодо збереження і зміцнення здоров’я (запис на дошці – Момот Т.А., зазделегідь настроїти ІКТ)

Мета: Розширити уявлення дітей про сім’ю, як основний чинник здоров’я, розвивати вміння піклуватись про здоров’я членів родини. Виховувати повагу до старших членів сім’ї, усвідомлення родинних цінностей і довірливих стосунків, бережливе ставлення до власного здоров’я. Навчити розподіляти обов’язки членів родини щодо збереження і зміцнення здоров’я, розкрити залежність між способом життя сім’ї і здоров’ям підлітків Продовжувати формувати навички здорового способу життя (ЗСЖ) (запис на дошці)

Девіз уроку: „Поважай тата і маму, довіряй їм. Стався до інших людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе. Шануй людей похилого віку (запис...)

Тип уроку: комбінований (з мультимедійним супроводом)

Обладнання: підручник „Основи здоров’я” Т.Є.Бойченко, С.В.Василенко, Н.І.Гущина та ін. – К.: Ґенеза, 2013. – 208 с. – іл.; картки із завданнями, підготовлені 5 презентацій, елементи ІКТ (ноутбук, мультимедійна дошка), пластилін, дитячі малюнки учнів класу „Моя сім’я”, солодкі призи.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Установка на позитивний настрій!

Привітання вчителя. Добрий день. Ви сьогодні такі молодці! Слухняні, красиві, розумні. Гарно підготували класну кімнату до сьогоднішнього уроку – провітрили, зробили вологе прибирання, витерли дошку! Адже чисте повітря, кисень – необхідна умова для розумової діяльності будь-якої людини. У нас чисте повітря? (Так) А зараз давайте заплющимо свої очі... Я буду говорити вголос, а Ви про себе: „Я дитина, мене люблять батьки, я займаюся улюбленою справою, мене поважають друзі, однокласники, я почуваю себе щасливою!” „У моєму серці сонечко, мир, любов, добро!” Я тримаю усмішку – вона додає здоров’я”. „Я бажаю здоров’я моїй сім’ї, шкільній родині, всім мешканцям мого міста і всій планеті! Нехай усі будуть щасливі!”

ІІ. Актуалізація опорних знань.

а) Демонстрація слайдів (Презентація „Права дітей”, „Загартовування”)

б) Самостійна робота (картки) (2 дітей дають усні відповіді на поставлені питання)

I варіант.

1. Як зберегти гостроту зору? (не напружувати зір, не нахиляти низько голову, правильно сидіти під час письма, читання; подбати про правильне освітлення, не довго сидіти біля телевізора, комп’ютера, повноцінно харчуватися, відпочивати, виконувати тренувальні вправи, їсти продукти, що містять вітамін А)

2. Що негативно впливає на поставу? (звичка стояти на одній нозі, сидіння за низькою партою, носити сумку на одному плечі)

3. У дорослому віці поставу виправити неможливо (частково) (підкресліть правильне на вашу думку)

4. Сколіоз – це: а) викривлення хребта вбік; б) викривлення хребта назад; в) правильне положення тіла (підкресліть правильне на вашу думку)

6. Короткозорість розвивається через: а) тривале напруження зору; б) достатнє освітлення; в) найчастіше з 5 класу (підкресліть правильне на вашу думку)

7. Як називають основний закон країни, що дає нам право на здоров’я та інші права? (Конституція)

5. Підручники треба носити в ранці тому, що _____________________

II варіант.

1. Пригадайте, які права має кожна дитина? (до 18 років я – дитина (ст.1); життя, ім’я, громадянство; висловлювання своєї думки; однакові права незалежно від статі, кольору шкіри (ст.2); безкоштовне навчання; на відпочинок і дозвілля (ст.31); на медичний огляд; на захист від насильства і експлуатації; на рівень життя (їжу, одяг, житло); право мати сім’ю, і ніхто не може розлучити з батьками без згоди дитини; на піклування батьків (ст.19); на захист і турботу держави, якщо дитина залишиться одна (ст.20); діти з особливими потребами мають право на особливу турботу (ст.23); право на захист від продажу та незаконного вживання алкоголю, тютюну, наркотиків (ст.33); ніхто не може примусити дитину робити те, що шкодить її здоров’ю (ст.32)).

2. Де записані всі права дитини? (у декларації Прав дитини, яка проголошена ООН 10 грудня 1948 року)

3. Дитина має право на споживання тільки тієї їжі, яка їй подобається? (Так. Ні. Підкреслити потрібне)

4. Кожна людина несе особисту відповідальність за збереження власного здоров’я і має право на любов і піклування? (Так. Ні)

5. Як називають людей, що порушують права інших? (правопорушник, злочинець)

6. Чи порушують твої права, якщо пізно ввечері не дозволяють довго гуляти? (Так. Ні)

7. Я зобов’язаний старанно вчитися, їсти що бажаю, гратися допізна, спати скільки захочу, ввічливо вести себе на уроці, не запізнюватися до школи, мати добру поведінку, слухати батьків і вчителів, не ображати інших, допомагати слабшим, немічним, своїй родині (Підкреслити потрібне)

8. Чи можна жити без будь-яких прав? (Так, Ні. Чому? ___________________)

(Аналіз відповідей декількох дітей. Коментування. Збір карточок)

в) Окотренінг. Працюють тільки очі:

г) Гра „Замри”. Учні замирають на кілька хвилин, щоб звернути увагу на те, як вони сидять. Обговорення порушень. Наслідком неправильного сидіння за партою може бути порушення постави та хвороби хребта: сутулість, сколіоз, кіфоз

д) Робота з мультимедійною презентацією!

1. Спробуйте відгадати що це? (Презентація „Моя сім'я” Слайд №4)

- У кожного воно є. В одних міцніше, в інших слабкіше, але для всіх воно найдорожчий скарб, його не купиш за гроші... Це - здоров’я!

2. Гра "Гарно-погано ”. Слайд №5

 Пішов до школи не поснідавши.

 Зробив ранкову гімнастику.

 Одразу після обіду побіг грати у футбол.

 Купив яблука й зібрався їсти їх, не помивши.

 На обід з’їв бутерброд і запив газованою водою.

 Після школи відпочивав на дивані та дивився телевізор.

 У вільний час грав із друзями в рухливі ігри.

3. Інтерв’ю з мікрофоном. Слайд №6,7

Для того, щоб бути здоровим треба:

 Щодня робити зарядку

 Дотримуватись режиму дня

 Виконувати правила особистої гігієни

 Правильно харчуватись

 Берегти зір

 Одягатись по погоді

 Чергувати працю з відпочинком

- Щоб бути здоровим, потрібно щоденно піклуватись про своє здоров’я

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

Хто піклується про ваше здоров’я в школі?

• Вчитель (проведе фізкультхвилинку, пограє з вами в рухливі ігри);

• Прибиральниця (зробить вологе прибирання в класі);

• Повар (приготує смачний обід);

• Двірник (прибере навколо школи);

• Лікар (зробить щеплення);

- А хто ще піклується про ваше здоров’я?

IV. Повідомлення теми уроку

Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як піклуються про здоров’я в сім’ї.

V. Сприйняття й осмислення нового матеріалу

Вірш-загадка.

Надійний притулок, фортеця твоя,

Наснаги джерельце, а також розради,

Найбільший твій скарб у житті – це ... (сім’я)

Вона у біді не покине, не зрадить.

Робота в парах. Діти по черзі звертаються одне до одного і презентують свою сім’ю. „Познайомся: моя родина – це ...” Прикріплюють на дошці на пластилін малюнки із зазделегідь намальованими сім’ями (задати у понеділок)!

„Мозковий штурм” „Рідна домівка стане міцною фортецею, коли в сім’ї панують…

Висновок (запис у зошит): ...любов, взаємодопомога, довіра, доброзичливість, повага до батьків, є здоровий психологічний клімат, спільні інтереси, плани!

Вправа „Коло довіри”

- Діти, у Вас намальовано у ряд 5 кіл, починаючи з найбільшого кола, потім менше, ще менше і т.д. У першому колі (картки даю дітям) напишіть ім’я людини, якій повністю довіряєш і в будь-яку хвилину можеш звернутися по допомогу. У друге коло – ім’я тієї людини, до якої звернешся, якщо поруч немає першої людини. І так далі... Заповнені картки збираються вчителем.

- Отже, діти, сьогодні ми з вами добре попрацюємо – дізнаємось, як впливає спосіб життя сім’ї на наше здоров’я, як необхідно піклуватись про членів сім’ї, розподіляти обов’язки членів родини щодо збереження і зміцнення здоров’я.

Гра продовжити речення “Моя сім’я…”.

Кожний учень розпочинає розповідати про свою сім’ю починаючи речення „Моя сім’я…” Відтак розповідає щось цікаве про свою родину.

- Отже, ваші батьки, як і будь-які дбайливі й люблячі батьки, створюють гарні умови для розвитку та зміцнення здоров’я дітей: у вас є смачна і корисна їжа, зручний одяг та взуття, ви маєте можливість займатися спортом, відвідувати гуртки. У сім’ї дорослі змалечку прищеплюють дітям гігієнічні навички. Зокрема, привчають вас щодня вмиватися та прибирати ліжко тощо. Як ви вважаєте, для чого це необхідно? Як це впливає на ваше здоров’я?

- Ніколи не можна нехтувати членами родини. Любов, взаємодопомога, повага і довіра – ось складові щасливого сімейного життя родини. Слід поважати звички, працю, прагнення і бажання членів своєї сім’ї. Потрібно, щоб кожен виконував посильну роботу. У сім’ї, де правильно розподілено обов’язки, панують злагода і добробут.

А зараз, запишіть у зошиті декілька обов’язків, які ви виконуєте вдома.

- Слід бути обережним, якщо в сім’ї хтось занедужав на грип, вітрянку, кір або іншу інфекційну хворобу. Потрібно користуватися захисними марлевими пов’язками, обмежити спілкування з хворим та дотримуватись порад лікаря.

- Діти, існують звички у родинах, що забезпечують здоровий спосіб життя, а існують, що негативно впливають на розвиток дитини? Наприклад, якщо батьки привчили тебе вчасно лягати спати й прокидатися, то цим вони забезпечили тобі бадьорість і працездатність протягом дня як у школі, так і вдома. Тому не ображайся на батьків, які ввечері відправляють тебе спати або забороняють годинами гратися на комп’ютері, вони намагаються зберегти твоє здоров’я.

- Не менш важливим для соціального й духовного здоров’я учнів є здоровий клімат – стосунки з усіма членами родини. У сім’ї ви вчитеся спілкуватися, знаходити вихід зі скрутної чи критичної ситуації. На прикладі своїх батьків ви вчитеся (або ні) терпіння, стійкості, ввічливості, поваги до старших і молодших. Ваші характер і душевні риси формуються передусім у родині. З поведінки та зовнішності кожного учня можна дещо довідатись і про його родину. Коли ви поводитеся зухвало, чините погано, голосно смієтеся або розмовляєте у громадських місцях, пам’ятайте: недобре подумають не тільки про вас, але й про вашу сім’ю. А якщо ви порушите закон, то повністю відповідатимуть за вас ваші батьки. Ви хотіли б цього? (Відповіді дітей)

- Діти, а які почуття у Вас виникають, коли робите щось разом усією сім’єю? А чи робите Ви щось, що Вам не подобається? Як Ви допомагаєте один одному? Чи згодні ви з тим, що всі члени сім’ї матимуть гарне здоров’я, якщо разом докладатимуть зусиль для цього? (Відповіді дітей)

Знову робота вчителя з презентацією Моя сім'я

- Послухайте віршик Ліни Савчук. Слайд №8

Наша сім’я

В мене є: дідусь, бабуся

І сестричка – звуть Настуся,

Тато, мама, котик, я –

Отака у нас сім’я.

1. Розповіді декількох дітей про свою сім’ю:

• Що вміє робити твій тато?

• Як дбають про твоє здоров’я мама, бабуся?

• Чим займаєшся з дідусем?

- Всі члени ваших сімей: мами, тата, дідусі, бабусі працьовиті, дбайливі, люблячі, дружні. Вони піклуються, щоб у вас був затишний дім, повноцінне харчування, зручний одяг, шкільне приладдя, цікаві розваги.

- Але і діти є членами сім’ї і вони теж повинні піклуватися про свою родину: про тата, маму, дідусів, бабусь; нічим їх не засмучувати, щоб вони теж були здоровими.

2. Робота з підручником. Скільки поколінь Ви бачите на малюнку? Чи правильно розподілені обов’язки між членами родини? (ст.120-121)

Знову презентація: Слайд №9

- Кого бачите на першому малюнку? (Це сім’я – родина)

- Скільки дітей у сім’ї? (Троє)

- Хто будуть вони для бабусі і дідуся? (Онук та онучка)

- А для тата і мами?(син і дочка)

- Розгляньте малюнки внизу. Слайд №10

- Яка сім’я? (Дружна. Усі домашні справи роблять разом, допомагають один одному)

- Чому навчили тебе у сім’ї?

- Чи робиш це ти? Чому?

- Щоб бути здоровим, потрібно працю чергувати з відпочинком.

3. Фізкультхвилинка – Слайд №11

Дружно руки підніміть

А тепер їх опустіть

Плесніть діти кілька раз

За роботу настав час

Отак хату підмітаєм,

Так весь посуд вимиваєм

З татом цвяхи забиваєм

Потім вже відпочиваєм.

4. Вгадай, що думає мама чи бабуся коли ти: (Слайд №12)

• Розкидав – склади

• Насмітив – підмети

• Розлив – витри

• Розсипав – збери

• Замастив – почисти

• Розбив – признайся

• Нагрубив – вибачся

5. Робота з презентацією. Слайди №13,14

- Як у цій сім’ї відпочивають? (Читають книги, дивляться телевізор, відвідують музеї, художні виставки)

- Як відпочивають у твоїй сім’ї?

- Як це впливає на ваше здоров’я? (Мене люблять, в мене хороший настрій)

- Зверніть увагу на малюнок справа вгорі

- У цій сім’ї з повагою ставляться до бабусь і дідусів, особливо – хворих. Слайд №15

- Чим стурбовані діти?

- Кому дзвонять онуки?

- По допомогу можна звернутись до батьків, до сусідів, можне ще викликати „швидку допомогу” За номером? Правильно – 103.

6. Робота з прислів’ями – слайд №16

- У народі здавна шанувались міцні сімейні стосунки. Про сім’ю складено багато прислів’їв.

- Нащо й ліпший клад, коли в сім’ї лад.

- Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи мати.

- На сонечку тепло, біля матері добре.

- У дитини заболить пальчик, а у мами – серце.

VI. Узагальнення та закріплення нових знань

1. Робота зі слайдами №17,18

2. Телевітання „День подяки” - Слайд №19 (картки роздаю зазделегідь 4 дітям, вони – зачитують)

Вчитель: Кажуть, що без сонця не розквітнуть квіти, а хіба без мами є щасливі діти?

1-й учень: Мама сонечко в сім’ї

Ми помічники її.

Мамам всім Ура! Ура!

Вся щаслива дітвора

2-й учень: Я навчаюся у тата

Молоток в руках тримати

Скоро буду майструвати

Бо навчаюся у тата

3-й учень: Ой бабусеньки рідненькі

Чарівниченьки любенькі

Ніжно вас ми обіймаєм

За турботу величаєм!

4-й учень: Мають руки золоті наші дідусі

Стругати, пиляти, ниву засіять.

Усе вони вміють

До них придивіться

Станьте ближче, поклоніться.

- Розтопить серце всякого чарівне слово – ДЯКУЮ!

3. Прочитайте вислови батьків (картки), поставте знак “+” біля тих, які допомагають зберегти та зміцнити здоров’я, і знак “-” біля тих, які шкодять організмові.

-З’їж ще кілька шматочків торта, він такий смачний!

-Не їж на ніч – це шкідливо!

-Ти занадто довго робиш уроки, іди погуляй!

-Поки не виконаєш усі завдання, із-за столу не вставай.

-Ходімо в неділю до парку, проведемо там весь день.

-У нас є цілий вихідний, повчимося додатково.

-Можеш гуляти з друзями дотемна, але щоб уроки вивчив і поїв.

-Не переживай, паління батьків тобі не зашкодить.

VII. Підсумок уроку

1. Гра «Мікрофон» - Слайд №20

-То хто, діти, піклується про ваше здоров’я в сім’ї?

-Як ви почуваєтесь у колі своєї сім’ї?

-Яку допомогу ви надаєте вдома?

-Чому треба жити з усіма в мирі та злагоді?

2. Колективна декламація – Слайд №21

Усміхніться всім навколо

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде.

3. Яка головна думка вірша?

Кажімо більше добрих слів

Знайомим, друзям і коханим.

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь загоїть рану!

- Діти, скажіть, як прийдете додому, добре слово Вашим рідним і близьким, а в школі – одне одному! Дякую Вам всім за активну роботу на уроці.

АРГУМЕНТОВАНЕ ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК! (НАГОРОДЖЕННЯ ШОКОЛАДНИМИ „МЕДАЛЬКАМИ” ВСІХ УЧНІВ, НАЙБІЛЬШ АКТИВНИХ – ДОДАТКОВИМИ ПРИЗАМИ!)

4. Додаткові презентації „Гармонія в сім'ї”, „Родина, „Формування ЗСЖ (можна на наступному уроці, якщо не встигну)

VIII. Домашнє завдання. Для всього класу: опрацювати §19 підручника (c.120-124). Моделювання „життєвих навичок” і завдання на с.124. Повторити §16.

Диференційовані завдання (учням кожної парти):

1.Підготувати факти, щодо впливу телевізора і ПК на здоров’я людини.

2.Намалювати малюнок: „Я допомагаю своїй сім’ї”.

3.Перерахувати звички у родині, що забезпечують ЗСЖ.

4.Звички у сім’ї, що негативно впливають на розвиток дитини.

Примітка: у понеділок задати завдання учням 5 класу: всім намалювати малюнок „Моя сім’я”, роздати 4 вірші для заучування; взяти на урок подовжувач, трійник, пластилін, солодкі призи.