Тема. Репродуктивне здоров`я молоді. Фактори впливу і ризики. Негативний характер впливу наркотичних речовин на репродуктивну систему підлітків. Особлива шкідливість для здоров’я сумісної дії тютюнового диму і алкоголю.

Мета: формувати уявлення про репродуктивне здоров`я, системні знання про здоровий спосіб життя, розуміння необхідності дотримання культури статевих стосунків на основі дружби, поваги, вірності; навчити запобігати ризикам і негативному впливу на репродуктивне здоров’я соціальних та особистісних чинників; охарактеризувати чинники впливу і ризику; виховувати свідоме ставлення до свого репродуктивного здоров’я; закріпити знання про негативний вплив наркотиків на репродуктивне здоров'я; формувати знання про ознаки наркотичного, алкогольного сп'яніння та негативний вплив куріння і вживання алкоголю та наркотиків на здоров'я; формувати бажання вести здоровий спосіб життя і необхідність володіння навичками відмови від шкідливих звичок.

Обладнання: підручник Т.Є.Бойченко, І.П.Василашко, Н.С.Коваль „Основи здоров’я” – К.: Генеза, 2009. – 160 с.: іл.; інформація за темою репродуктивне здоров'я” (програма дій Міжнародної конференції з питань народонаселення і розвитку. Каїр, 1994 p.), схеми та роздруковані таблиці „Репродуктивне здоров’я”, картки з диференційованими завданнями, пластилін, призи для найкращих учнів.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Установка на позитивний настрій!

Привітання вчителя. Добрий день. Ви сьогодні такі молодці! Слухняні, красиві, розумні. Гарно підготували класну кімнату до сьогоднішнього уроку – провітрили, зробили вологе прибирання, витерли дошку!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Перевірка виконання практичної роботи №2 Самооцінка рівня фізичного здоров’я” та аналіз отриманих результатів.

2.Самостійна робота: (завдання на картках)

Виконання вправи „Герб”.

-Створіть герб своєї родини.

(Учням роздають шаблони, які вони заповнюють: у першому віконці вони записують три слова, які найточніше характеризують їх родину; у другому – три найголовніші цінності їх родини; у третьому – три найбільш пам’ятні сімейні події; у четвертому – три правила їх сім`ї; у п’ятому – імена трьох членів сім`ї, з якими вони мають особливо тісні стосунки; у шостому – імена трьох друзів їх сім`ї.)

(Учні презентують результати своєї роботи).

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів, мотивація та актуалізація навчального матеріалу.

„Мозковий штурм”, робота в малих групах

*Чи актуальна проблема здоров'я в наш час?

*Що показує поняття ”стан здоров'я населення”?

*Чи хотіли б ви в майбутньому створити власну родину?

*Чи хотіли б ви мати дітей? Чому?

*Що, на вашу думку, означає термін „відповідальне батьківство”?

Запис у зошиті: Шлюб не лише духовний, а ще й матеріальний союз. Перш ніж

створити сім`ю, подумай, наскільки ти незалежний матеріально,

чи зможеш одягти й нагодувати дружину.

Василь Сухомлинський

- Хтось на даний час свого життя бачить своє щастя в тому, що він в майбутньому стане митцем, хтось – фінансовим генієм, хтось – майбутнім олімпійцем, хтось – у матеріальних благах. Та більшість людей можуть дійсно почуватись щасливими, лише виконавши особливе призначення – продовження роду. Можливо ви ще не замислювалися над цим питанням. Проте відповідальне ставлення до свого здоров’я в підлітковий період сприятиме зміцненню репродуктивного здоров’я. Воно як і здоров’я загалом, виявляється у фізичній, психічній, соціальній і духовній складових.

У народі кажуть: Хочеш мати гарні троянди, не псуй бутони.

Якщо зірвеш яблуневий цвіт, то звідки матимеш яблука?

Дівчата – квіти народу.

Батьки бережуть дочку до вінця, а чоловік жінку до кінця.

Хлопець уже в 16 літ дома господар.

Де чоловік голова, а жінка серце, там і сім`я щаслива.

Найкраща спілка – чоловік і жінка!

Нащо й ліпший клад, коли в сім`ї лад”.

*На попередньому уроці вами було сформульовано власну життєву місію і при цьому кожен з вас згадує про родину. Розкажіть своєму сусіду якою ви бачите свою сім`ю, скільки б ви хотіли мати в ній дітей, якої статі і чому (учні працюють в парах)

*Що, на вашу думку, означає термін „відповідальне батьківство, материнство”?

*Сьогоднішній урок сприятиме розумінню того, що від індивідуального
здоров'я залежить здоров'я людей усього світ
у. А також з'ясуємо, що називається репродуктивним здоров'ям.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку: запис на дошці.

V. Вивчення нового матеріалу.

- Діти. За останні десятиліття у світовому масштабі проблема здоров'я увійшла до кола глобальних проблем і отримала назву „антропогенна катастрофа”. Сильно змінилися умови існування людини як біологічного виду. Людина своєю діяльністю суттєво змінила природу, тобто умови свого існування. Діяльність людини сприяла формуванню передумов антропогенної катастрофи, сприяла її розвитку, тому що змінювала кардинально умови життя, які складалися століттями. У 1977 році була прийнята програма ВООЗ під назвою „Здоров'я для всіх” та інші програми, де окреслювалася система заходів щодо формування здорового способу життя.

1. Родинні цінності.

- Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей. Лише у шлюбі людина найповніше себе реалізовує як чоловік і жінка, голова родини і господиня, батько і матір. Дружна родина завжди надихає, підтримує, допомагає, задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби дітей.

- Яким же чином родина задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби?

а) Фізіологічні – мати й батько створюють затишний дім, дбають про їжу, одяг.

б) Соціальні – дають любов, повагу, належність до групи. Дитина вчиться спілкуватися, розв’язувати конфлікти і будувати свої стосунки з батьками, братами, сестрами; засвоює цінності й норми поведінки.

в) Духовні – знайомиться вперше з прекрасним: кімнатні рослини, вишиті рушники, намальовані картини; тут співають колискову, читають книжки, навчають народних ремесел; задовольняють пізнавальні, естетичні та потреби в самореалізації.

2. Важливі чинники міцної родини.

- Лев Толстой писав: „Усі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива – нещаслива по-своєму”. Це тому, що родинне щастя ґрунтується на коханні і важливих побутових та життєвих навичках. Отже, для міцної сім`ї лише кохання замало. Подружжя повинно ще мати побутові та життєві навички (учні об’єднуються у групи і кожна група по черзі демонструє іншим групам пантомімою необхідні в родині побутові навички (прання, прибирання, забивання цвяхів…)

3. Готовність до сімейного життя.

- У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладання шлюбу. Який мінімальний вік становить в Україні? (18 років)

- Продовжіть по черзі фразу: „Я думаю, що буду готовий(а) до сімейного життя, коли…”

4. Репродуктивне здоров`я.

- З біології ви знаєте, що репродукція – це відтворення організмом нових особин, розмноження. А що ж тоді репродуктивне здоров’я?

Репродуктивне здоров’я – це здатність чоловіка або жінки протягом плідного віку народжувати здорових дітей (запис у зошиті). Дана проблема є актуальною і важливою на сьогоднішній день

- Здоров'я молодих залежить від способу життя, який вони ведуть. До найсуттєвіших відхилень у поведінці підлітків, що впливають на стан здоров'я майбутньої людини, відносять уживання наркотичних речовин, статеву нестриманість та нездоровий спосіб життя. Викликає тривогу погіршення здоров'я старшокласників. Постійне емоційне напруження, участь дітей у сімейних конфліктах, розлад основних фізіологічних функцій, падіння моралі, значне соціальне розшарування суспільства, складна криміногенна ситуація, комерціалізація статевих стосунків, більш ранній початок статевого життя не сприяють поліпшенню здоров'я нації. Більшість наркотичних речовин (алкоголь, наркотики, тютюн) впливають на аспекти репродуктивної системи підлітка. У поєднанні алкоголю і тютюну посилюється дія і тютюну, і алкоголю. Це становить загрозу національній безпеці. Ваше здоров'я і здоров'я ваших майбутніх дітей залежить від вас (робота учнів із Додатком 4)

- 27 грудня 2006 року Кабінетом Міністрів України було затверджено Державну програму «Репродуктивне здоров’я нації» на період до 2015 року.

- Які чинники на вашу думку впливають на репродуктивне здоров`я?

5. Робота з підручником

-Що позитивно, а що негативно впливає на репродуктивне здоров`я?

-Чи завжди інформація, яка надходить із ЗМІ позитивно впливає на репродуктивне здоров`я?

-Чим можуть бути небезпечні ранні статеві стосунки?

Далі учні аналізують схему на с.43:

6. Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров`я.

(Учні об’єднуються у три групи. Перша група розглядає вплив куріння, друга – зловживання алкоголем, третя – вплив наркотиків)

а) Куріння: передчасні пологи або мертво народження; недостатня маса тіла дитини при народженні; синдром раптової смерті новонароджених; респіраторні інфекції, бронхіальна астма, отит; відставання інтелектуального розвитку, проблемна поведінка

б) Зловживання алкоголем: безпліддя чоловіка і жінки; викидень на ранніх термінах вагітності; народження дітей з фізичними та розумовими вадами (дефекти розвитку голови, обличчя, кінцівок і серця, сплющення верхньої щелепи, розумова відсталість і підвищене емоційне збудження.)

Діти, а зараз назвіть переваги та недоліки вживання спиртних напоїв (бесіда – хлопці шукають „+”, а дівчата „-”) Отже, маємо такі „за” і „проти”:

„За”

-полегшує страждання хворим;

-допомагає розбагатіти виробникам, торгівцям;

-допомагає в спілкуванні з незнайомими людьми;

-допомагає виділитися серед однолітків.

„Проти”

-шкода здоровю;

-виникнення залежності;

-виснаження організму ;

-зникнення радості життя;

-поява нав'язливої ідеї: ”Де дістати?”

-горе для рідних;

-знищення людини як біологічного виду;

-розлад психіки;

-провали в памяті, галюцинації;

-спроби самогубства;

-невиліковні хвороби;

-нездорові майбутні діти;

-смерть у ранньому віці.

в) Наркотики: вроджені вади розвитку плода, передчасні пологи і мертво народження.

7. Школа майбутніх батьків.

-Кожен з батьків мріє про народження здорової дитини, але, на жаль, так трапляється не завжди. Що ж потрібно робити майбутнім батькам, щоб мати здорову дитину? (Відповіді дітей)

-Отже, щоб народити здорову дитину треба підготовку до майбутньої вагітності починати за три місяці до зачаття: батькам треба переглянути свій спосіб життя, перевірити стан здоров`я і вжити необхідних профілактичних заходів (запис у зошиті).

8. Перегляд презентації „Репродуктивне здоров’я молоді”.

VI. Узагальнення і систематизація знань.

- Отже, яку тему ми сьогодні з Вами розглянули? (Відповідь учня)

Питання учням:

-Що таке репродуктивне здоров’я?

-Як зберегти своє репродуктивне здоров’я?

-Чим небезпечне раннє статеве життя і які його наслідки?

-Назвіть критерії оцінки готовності майбутніх батьків до народження дитини.

-Чому відповідальна поведінка в період статевого дозрівання створює основу благополуччя та здоров`я майбутнього покоління?

Вчитель зачитує деякі настанови В.Сухомлинського для батьків:

-Перевір себе, завтрашній батьку, чи вистачить у тебе моральних сил на цю нелегку працю – усе життя любити свою дружину, усе життя творити її красу, красу дітей, повторюючи в них усе найкраще, що є в тебе, перевіряючи самого себе за своїми дітьми, адже діти – це перші наші вихователі»;

-Забуваємо ми часом, що жива істота, народжена людиною, ще не є людина, людиною її треба зробити”;

-Умійте берегти й шанувати, звеличувати й удосконалювати людську любов – найтонше й найпримхливіше, найтендітніше й найміцніше, найкрихкіше й наймогутніше, наймудріше й найблагородніше багатство людського духу”)

Робота з додатками:

1.Аналіз схеми. Що передбачає репродуктивне здоров'я? (Додаток 1)

2.Аналіз схеми. Які, на ваш погляд, чинники здоров'я? (Додаток 2)

3.Назвіть чинники ризику репродуктивного здоров'я. (Додаток 3)

Репродуктивне здоровя передбачає:

-Можливість вести безпечне статеве життя;

-Право бути інформованим;

-Мати доступ до безпечних, ефективних, доступних методів планування сімї;

-Мати доступ до відповідних послуг у галузях ОЗ щодо народження здорової дитини.

Позитивні чинники репродуктивного здоровя

-рухова активність;

-збалансоване харчування;

-відсутність шкідливих звичок, використання методів планування сім’ї;

-безпечна сексуальна поведінка щодо народження здорової дитини.

Негативні чинники ризику репродуктивного здоров’я: (Називають учні)

1.Уживання наркотиків, алкоголю.

2.Ранні статеві стосунки.

3.Невикористання засобів захисту від ВІЛ/СНІДу.

4.Несприятливі соціальні чинники: участь у конфліктах, емоційне напруження, антисанітарія, стресові ситуації.

5.Незбалансоване харчування.

6.Аморальні засади поведінки підлітків, падіння моральних устоїв.

7.Недотримання правил культури стосунків юнаків, дівчат.

8.Невміння побудови міжстатевих відносин на основі дружби і поваги.

I. Домашнє завдання: Опрацювати §5 (с.42-50). Повторити §4. Життєві ситуації (с.48, 55). Прочитати самостійно §6 „Небезпеки для репродуктивного здоров’я” (с.50-54).

1)розробити проект:Вплив чинників ризику на репродуктивне здоров`я”;

2)написати твір-роздум на тему: „Шкідливі звички та репродуктивне здоров`я підлітків”; „Стежинка до дорослого життя через моє репродуктивне здоров`я”.

3)доповіді за темою:

-Вплив на молоду людину ранніх статевих відносин. Наслідки нестриманої сексуальної поведінки.

-Як у домашніх умовах допомогти людині в стані тяжкого алкогольного сп'яніння? Як можна позбавитися алкоголізму?

-Яким я уявляю своє майбутнє життя?

VІІI. Підведення підсумків уроку

-Про що важливе для себе ви сьогодні дізналися?

-Виставлення оцінок та їх коментування згідно з критеріями оцінювання.

-Стимулювання найкращих учнів.