ДОДАТОК 5. РЕПРОДУКТИВНЕ ЗДОРОВ’Я МОЛОДІ:

ФАКТОРИ ВПЛИВУ І РИЗИКИ (Запланована година спілкування у 9 класі)

Мета і завдання: поглибити знання учнів з проблеми здорового способу життя; формувати уявлення учнів про репродуктивне здоров’я; виховувати почуття цінності родинних стосунків, відповідального батьківства.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

(Привітання, організація учнів, психологічне налаштування до роботи).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Виконання вправи „Герб”.

Вчитель пропонує учням створити герб своєї родини, заповнивши відповідні «віконця».

(Учні презентують результати своєї роботи).

ІІІ. Мотивация навчальної діяльності.

- Чи хотіли б ви в майбутньому створити власну родину?

- Чи хотіли б ви мати дітей? Чому?

- Що, на вашу думку, означає термін „відповідальне батьківство”?

Вчитель. Хтось народжений бути митцем, хтось – фінансовим генієм, а хтось – майбутнім олімпійцем. Та більшість людей можуть почуватися щасливими, лише виконавши особливе призначення – продовження роду. Можливо, ви або дехто з ваших друзів поки що не вважає це головним. Однак мине час, і створення сім’ї, народження та виховання дітей стануть найважливішим і найвідповідальнішим у вашому житті.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель.

Коли народжується син,

Сягає радість до вершин:

Радіють мама, тато, дід –

Це ж розбруньковується рід!

Коли народжується доня,

Маленьке сонечко в долонях,

Несе вона для всіх під стріху

Лад, затишок, любов і втіху!

Коли народжуються діти,

Чому б нам всім і не радіти?

Надію й сили дай їм, Боже,

Що виросли вони всі гожі!

- Народження дитини – це диво, щастя для кожної людини. Але, на жаль, цього дива може і не статися, якщо змолоду недбайливо ставитися до свого здоров’я.

- Що впливає на репродуктивне здоров’я? Сьогодні ми спробуємо знайти відповіді на це та інші запитання.

V. Основна частина виховної години. Вивчення нового матеріалу.

1. Вправа „Очікування”.

На паперових фігурках діти пишуть свої очікування і прикріплюють їх на плакаті „Очікування”, під дощем. Якщо очікування справдились, переносять свою паперову фігурку під парасольку.

2. Слово вчителя про родинні цінності.

Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей. У шлюбі чоловік і жінка можуть найповніше реалізувати себе як чоловік і дружина, голова і господиня, батько і матір. Дружна родина надихає, підтримує, допомагає переживати складні часи, реалізовувати найсміливіші плани. Від родини, насамперед, залежить здоров’я і розвиток дітей. У ній задовольняють їхні базові потреби – фізіологічні, соціальні і духовні.

3. Робота в групах.

1) Учні об’єднуються в групи за кольором паперової фігурки:

1 група – червоний сектор;

2 група – жовтий сектор;

3 група – зелений сектор.

2) Завдання групам: підготувати повідомлення про задані потреби, як вони формуються в родині: група 1 – фізіологічні потреби; група 2 – соціальні потреби; група 3 – духовні потреби.

3) Презентація відповідей, обговорення.

4. Бесіда з учнями на тему „Готовність до сімейного життя”.

Вчитель. У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладення шлюбу.

- Яким є цей вік в Україні?

Згідно із Законом „Про внесення змін до Сімейного кодексу України щодо підвищення шлюбного віку”, опублікованим у газеті „Голос України” (№ 64 від 7 квітня 2012 року), шлюбний вік для чоловіків та жінок встановлюється з 18 років.

Крім того, передбачено, що за заявою особи, яка досягла 16 років, за рішенням суду їй може бути надано право на шлюб, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам.

Однак, далеко не всі юнаки і дівчата готові до сімейного життя в такому молодому віці. Для створення міцної сім’ї замало лише кохання, зокрема, коли молоде подружжя не усвідомлює відповідальності своєї нової ролі.

„Човен кохання розбився об побут”. Всі чули цю фразу і всі розуміють, що під човном мається на увазі сім’я і стосунки між подружжям Таке нерідко трапляється через те, що подружжя не має важливих навичок – як побутових, так і життєвих. Зараз ми спробуємо цьому запобігти.

5. Міні-дискусія „Яким повинен бути справжній чоловік (батько), справжня жінка (мати)?”

- Назвіть обов’язки чоловіка і батька та обов’язки дружини і матері та аргументуйте власну позицію.

6. Вправа „Мозковий штурм.

- Що таке репродуктивне здоров’я? На аркуші фіксуються відповіді учнів по темі «Репродуктивне здоров’я». Обговорення відповідей.

Вчитель. Репродуктивне здоров’я – це стан цілковитого фізичного, розумового і соціального добробуту, а не просто відсутність фізичних вад або недуг у всіх питаннях щодо репродуктивної системи, її функцій і процесів.

Репродуктивне здоров’я залежить від дотримання здорового способу, профілактичної освіти, морально-духовних цінностей особистості, інформаційної політики в ЗМІ.

7. Вправа „Континуум”.

Вчитель. - Поміркуйте чи завжди інформація, що надходить із засобів масової інформації, відповідає нормам суспільної моралі й позитивно впливає на репродуктивне здоров’я молоді. Проведемо в класі умовну лінію. Праворуч стануть ті, хто вважає вплив ЗМІ позитивним, а ліворуч – негативним. Решта – посередині, ближче до того чи того краю.

Учні займають відведене місце згідно своєї позиції і пояснюють власний вибір.

8. Вправа „Наш захист”.

Вчитель. Вплив ЗМІ на репродуктивне здоров’я людини є вагомим, однак не вирішальним. Адже від вас самих залежить, які журнали і книжки читати, фільми дивитися. Кожен може навчитися захищати життя та здоров’я своє і майбутніх дітей. А для цього потрібно знати фактори впливу та ризику на репродуктивне здоров’я

Вчитель прикріплює на дошку аркуш „Фактори ризику”. До кожного з наведених факторів ризику, учні повинні підібрати фактори захисту. Результатом спільної роботи учнів є таблиця, подібна до наведеної нижче.

Фактори ризику

Фактори захисту

1. Неосвіченість.

1. Профілактична освіта.

2. Погане виховання.

2. Хороша родина.

3. Міфи і стереотипи, які існують у молодіжному середовищі.

3. Розвинені навички критичного мислення і протидія соціальному тиску.

4. Негативний приклад (друзі, ЗМІ).

4. Здоровий спосіб життя.

5. Венеричні захворювання.

5. Дошлюбна цнотливість.

6. ВІЛ/СНІД.

6. Гігієна статевих органів.

7. Вживання психоактивних речовин (куріння, алкоголь, наркотики).

7. Вільний доступ до медичних і психологічних консультацій.

8. Травми і захворювання статевих органів.

8. Регулярний медичний огляд (кожні 8-12 місяців).

VІ. Систематизація та узагальнення знань учнів.

1. Обговорення життєвих ситуацій (робота в групах).

Завдання: прочитати і обговорити історію, подібні до якої трапляються в житті.

Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися на мотоциклі. Дівчина одразу погодилась, адже Максим давно їй подобався. «Головне – не розчаровувати його», подумала вона. Коли вони залишилися на самоті, Максим запропонував їй фізичну близькість, і Олена не насмілилася відмовити… Наступного дня вона побачила Максима у школі. Привіталася, але він навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з Максимом (який, навпаки, всіляко уникав її). Невдовзі вона відчула, що вагітна…

- Обговоріть у групі наслідки одного з можливих варіантів розвитку подій:

Група 1. Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб і народити дитину.

Група 2. Олена зважується на аборт – штучне переривання вагітності.

Група 3. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.

2. Обговорення на тему „Небезпека ранніх статевих стосунків”.

- У чому небезпека ранніх статевих стосунків? (Вагітність і пологи, аборт, безпліддя, статевий розлад, осуд оточуючих).

3. Продовжити фразу: „Я думаю, що буду готовий(а) до сімейного життя, коли…” (Відповіді учнів).

VІІ. Підсумок уроку.

Продовжити речення:

„Ми зрозуміли, що …”

„Ми дізналися …”

„Нас зацікавило …”

Слово вчителя. - Готуючись до дорослого життя, підліток повинен вміти оцінювати свої дії, вчинки, ситуацію, що виникла. Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам зміцнити та зберегти здоровя.

- Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай завжди усім щастить!

ДОДАТОК 6. ВПЛИВ ТЮТЮНУ НА РЕПРОДУКТИВНЕ ЗДОРОВ’Я.

- 15 березня 2006 року Верховна Рада ратифікувала Рамкову конвенцію Всесвітньої організації охорони здоров'я із боротьби проти тютюну. Таким чином Україна приєдналась до 124 країн, які вже ратифікували цю глобальну міжнародну угоду. Виходячи з вимог конвенції, в країнах має бути розгорнута ефективна робота з протидії епідемії тютюнокуріння, яка щорічно вбиває близько 5 мільйонів людей і є хворобою, що розповсюджується за допомогою реклами.

- Тютюнову залежність в Києві мають близько 800 тис. осіб, це переважно молодь та дорослі максимально сприятливого для репродукції віку. Розповсюдженість жіночого паління в віці 20-29 років в останні роки зросла в декілька разів. П'ята частина жінок, що курять, не кидають своєї звички всю першу половину вагітності, а не менше 15% -- продовжують курити до пологів. Значна частина репродуктивних втрат та низького рівня здоров'я дітей обумовлені саме курінням батьків. Жінка дізнається про свою вагітність тоді, коли закладені і формуються всі важливі органи і системи плода. Вже маючи хвору дитину та аналізуючи причини нещасть, батьки з сумом згадують своє, здавалось би невинне і так розповсюджене в суспільстві захоплення, адже в структурі причин інвалідності дітей в Києві перше місце займають вроджені аномалії та хромосомні порушення, на другому - хвороби нервової системи, на третьому - розлади психіка та поведінки.

- З курінням пов'язаний підвищений ризик безпліддя, адже тютюновий дим впливає на вироблення статевих гормонів, що обумовлює порушення з боку репродуктивних органів як жінок, так і чоловіків. Жінки, що курять, більш підвладні інфекціям репродуктивних органів, їх дітородна функція може страждати: викурювання більше 20 сигарет на день значно збільшує вірогідність зачаття в більш віддалені строки, ризик непрохідності маткових труб і, як наслідок, -- небезпеку виникнення позаматкової вагітності.

- Встановлений зв'язок між курінням та передчасними пологами, самовільними абортами, внутрішньоутробною загибеллю плода і новонародженого. Порушення менструального циклу, передменструальний синдром, нерегулярність менструацій, а також раннє їх зникнення в багатьох випадках пов'язані з токсичним впливом куріння.

- Куріння вагітних, а також вплив пасивного куріння достовірно знижують вагу тіла новонароджених. В дослідженні „Здорова вагітність - здорова дитина” (Чеська республіка) 1147 матерів безпосередньо після пологів були опитані про звички у відношенні куріння. 63,4% опитаних жінок ніколи не курили, 32,2% -- повідомили, що кинули звичку перед вагітністю або в першому триместрі. 4,4% матерів (50 осіб) курили протягом всієї вагітності. Середня вага дітей у жінок, які курили під час вагітності, була нижче на 119 грамів та 171 грамів в порівнянні з тими дітьми, які народились у матерів, що ніколи не курили та колишніх курців, відповідно. У жінок, які самі ніколи не курили, але постійно зазнавали впливу пасивного куріння як на роботі, так і вдома, вага дітей була нижчою на 189 грам в порівнянні з групою матерів, які не стикались з тютюновим димом взагалі, і навіть на 70 грамів меншою, ніж у матерів, які курили протягом вагітності. Для дитини, яка має важити при народженні як мінімум 2,5 кг, це великі втрати, обумовлені недостатнім розвитком життєво важливих органів і тканин. Вважається, що раннє припинення куріння зводить ризик до мінімуму.

- Куріння жінок, як показали дослідження німецьких вчених, в півтора рази збільшує імовірність розвитку раку молочної залози. Каліфорнійське дослідження 116 тисяч жінок виявило зростання ризику розвитку раку молочної залози на третину. При цьому додаткову небезпеку становила велика інтенсивність та тривалість куріння, а також раннє прилучення до вживання тютюну. Дія пасивного куріння (особливо в дитячому віці), тобто регулярне вдихання вторинного тютюнового диму має навіть більш тяжкі прогностичні наслідки. У хворих жінок-курців в порівнянні з тими, хто не курить, вище ризик смерті та розвитку метастазів раку в легені.

- Накопичуються дані про негативний вплив тютюнового диму на репродуктивну функцію чоловіків. Серйозні наукові дослідження показали, що курці вдвічі частіше страждають на імпотенцію, ніж ті, хто не курить. Причинами таких порушень частіше за все є атеросклеротичні зміни артерій статевого органу чоловіків під впливом куріння. В 90% випадків імпотенція курців не піддається лікуванню Віагрою – фармакологічним засобом від порушення еректильної функції. Дослідження сіменної рідини курців в порівнянні з чоловіками, які не курять, показали, що вміст альфатокоферолу (вітаміну Є) був у них на 32%, а аскорбінової кислоти - на 17% менший, тоді як вміст речовини, яка виробляється під впливом оксидативного пошкодження ДНК сперми в результаті куріння, вищий на 50%. На основі таких результатів вважають, що куріння батька може призвести до дефектів розвитку у новонароджених. Надана інформація покликана зробити свідомим відмову від злочинної по відношенню до нащадків звички. Багато людей, які намагаються самостійно відмовитись від неї, на жаль невдовзі поновлюють куріння. Головна причина невдач - відсутність інформованості про вплив куріння, стійкість нікотинової залежності та низька мотивація до дії. Батькам, які вже мають дітей, необхідно негайно відмовитись від куріння заради майбутнього дітей.