Толерантність врятує світ

Мета: збагатити знання учнів про поняття «толерантність», «міжнародний день толерантності». Формувати толерантне ставлення до однолітків та старших за віком людей.

Хід заняття:

На дошці висять таблички з визначеннями толерантності, плакат з табличкою (додаток 1).

Учитель: У словнику іншомовних слів сказано, що слово «толерантність» (з латинської) терпіння терпимість до чужих думок і вірувань. А зараз давайте розглянемо та спробуємо пояснити визначення, що висять на дошці.

(Розгляд та пояснення визначень, що висять на дошці)

На початку заняття учитель ознайомлює учнів з результатами анкетного опитування «Ваш рівень толерантності», яке проводиться напередодні (див. додаток 2).

Учитель: У 1995 році на ХХVІІІ Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності й прийняли «Декларацію принципів толерантності». Відтоді цей день щорічно відзначається в країнах-членах цієї організації.

(Учитель роздає кожному учню документ «Декларацію принципів толерантності». Розгляд ст. 1).

Учитель: Формуванню толерантності сприяють:

vзнання;

vвідкритість;

vспілкування;

vсвобода думки, совісті та переконань.

Учитель: Толерантність це обов'язок сприяти утвердженню прав людини. Нині принципи толерантності набувають державного значення. Про це говориться у ст. 2 «Декларації»: «На державному рівні реалізація принципів толерантності передбачає існування справедливого та неупередженого законодавства, дотримання правопорядку та адміністративних норм».

(Розгляд ст.2 «Декларації принципів толерантності»).

Учитель: Я думаю, що толерантність можна порівняти з тендітною, ніжною

квіткою ромашкою. Давайте створимо таку квітку «Толерантність».

Для цього на пелюстках потрібно написати синоніми до слова «толерантність».

Квітка «Толерантність»

Учитель: Одним із найпростіших методів виявлення толерантності є вміння зробити приємне іншій людині.

Вправа «Оплески»

Мета: підвищення настрою та самооцінки, активізація учасників групи.

Необхідний час: 5 хвилин. Учасники сидять в колі. Ведучий просить стати всіх, хто має певні уміння чи якості (наприклад: «Станьте всі, хто вміє вишивати, кататися на гірських лижах, любить дивитися серіали, мріє навчитися грати в великий теніс» та ін.). Решта учасників групи аплодують тим, хто встав.

Вправа «Оплески»

Вправа «П'ять добрих слів»

Мета: отримати зворотний зв'язок у групі, підвищити самооцінку у групі, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.

Кожен з учнів має обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати своє ім'я. Потім учень передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам отримує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні треба написати будь-яку привабливу, на його думку, рису її власника (наприклад: «ти дуже добра», «ти завжди заступаєшся за слабших», «мені подобається твій одяг»). Аркуш повертається до власника. Коли робота завершена, учитель збирає малюнки і зачитує написи, а група має здогадатися, кому вони призначені.

Вправа «П'ять добрих слів»

Гра "Коридор любові"

Учасники діляться на дві команди, які стають навпроти, створюючи вузький коридор. Ведучий дає таку інструкцію. «Нині кожен з вас по черзі пройде по цьому коридору із заплющеними очима. У цей час інші члени команди повинні зробити щось приємне цій людині :поцілувати, погладити, сказати щось ласкаве. Наприклад: «Поруч з вами я відчуваю себе щасливою, мені так сподобалося, як ти відповідала на тренінгу».

Вправа "Тридцять три"

Команда стає у коло, після чого по порядку (по колу) має дорахувати до 33, замінюючи цифри, які діляться на три і в яких є цифра три (3, 6, 9, 12, 13, 15, 18, 21, 23, 24, 27, 30, 31, 32, 33) виразом – «У мене дуже хороший настрій». Якщо один з учасників помиляється, гра починається наново. Вправа триває доти, поки команда без помилок не дорахує до 33.

Учитель: Ми з вами зібрали багато матеріалу. Що будемо з ним робити?

Учні: Розповімо учням молодших класів, батькам, випустимо спеціальний номер шкільної газети про наш проект.

Учитель: Наприкінці хотілося б сказати, що наш клас - це маленька родина. І хотілося б, щоб у ній панували добро, повага, взаєморозуміння, не було сварок. Що для цього потрібно? Хочете дізнатися? Встаньте в коло, візьміться за руки. Послухайте притчу.

Діти стають у коло, беруться за руки. На фоні пісні «Хай радіють усі»:

Учитель: Жила-була на світі родина. Вона була не проста. Сто людей налічувалося в цій родині. І панували в цій родині світ і лад. Ні сварок, ні бійок, ні розбратів. Дійшла вістка про цю родину до владики країни. Прибув він в село, де вона жила, і попросив розкрити секрет мирного життя. Взяв голова сім'ї аркуш паперу і написав три слова: любов, прощення, терпіння. А в кінці додав: "Сто разів любов, сто разів прощення, сто раз терпіння". "І все?" "Так, - відповів старий. - Це основа будь-якої гарної родини і світу".

Учитель: Як ви думаєте, скільки разів нам треба любити?

Учні: Дев'ять разів!

Учитель: Як ви думаєте, скільки разів нам треба прощати ?

Учні: Дев'ять разів!

Учитель: Як ви думаєте, скільки разів нам треба терпіти?

Учні: Дев'ять разів!

Учитель: Дякую за активну роботу, зацікавленість цією темою. Прагніть бути толерантними! Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань «Скарбнички порад» і висловлювань видатних людей.

(Показ презентації «Скарбничка порад»)

Скарбничка порад

·Будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;

·Навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтеся змінити в них те, що нам не подобається;

·Цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;

·Зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

Учитель: На пам'ять про наш проект я хочу подарувати вам зроблені мною календарі з символом толерантності - великим люблячим серцем.

Пісня «Мы желаем счастья вам»

Додаток 1

Коли Конфуція запитали:

«Чи правильно відповідати на зло добром ?» -

і він відповів: «Як можна відповідати добром ?

На зло відповідають справедливістю.

На добро відповідають добром».

Толерантність це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.

Толерантність це повага, сприйняття та розуміння розмаїття культур нашого світу, форми самовираження та самовиявлення людської особистості.

Додаток 2

Анкетування «Ваш рівень толерантності»

На якому рівні розвинена у вас така риса, як толерантність, допоможе з'ясувати анкета.

Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши 5 ситуацій. Зверніть увагу на те, якому рівню толерантності відповідає обраний варіант відповіді.

Анкета

1.Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

  А) постійно демонструвати своє невдоволення, негативне ставлення, у різкій формі рекомендувати змінити зачіску;

Б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски;

В) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям.

2.Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитися до цього?

А) засуджувати ці вчинки учениці;

Б) вважати, що це – особиста справа Оксани й не втручатися;

В) із розумінням поставитися до проблем Оксани й поступово заохочувати її до навчання.

3.Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?

А) відповідати брутальністю на брутальність;

Б) прагнути уникати спілкування з Вадимом;

В) з'ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу.

4.Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на такому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

А) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати одна;

Б) натякну, що вона має кумедний вигляд;

В) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.

5.Ви прихильниця здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?

А) розповім батькам: нехай вони вирішують, що робити;

Б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;

В) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

Оцінюємо отримані результати:

А – 1 бал,

Б – 2 бали,

В – 3 бали.

Підраховуємо загальну кількість балів.

Додаток 3

«Декларація принципів толерантності»

Стаття 1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння розмаїття культур нашого світу, форм самовираження та самовияву людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що унеможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання.

Толерантність – це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. Толерантність – це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, демократії, плюралізму та правопорядку. Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості. Це означає, що кожен може дотримуватися своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що людина за природою своєю відрізняється зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою й має право жити в мирі, зберігаючи свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав'язані іншим.

Стаття 2. На державному рівні реалізація принципу толерантності передбачає існування справедливого та неупередженого законодавства, дотримання правопорядку, адміністративних та інших норм. Потрібно також, щоб економічні та соціальні можливості були доступними для кожної людини без будь-якої дискримінації. Без толерантності не може бути миру, а миру неможливі розвиток і демократія.

Стаття 4. Виховання є найефективнішим засобом запобігання проявам нетерпимості. Виховання в дусі толерантності починається з прищеплення людям знань про їхні права та свободи з метою забезпечити їхню реалізацію та зміцнити прагнення кожного до захисту прав інших.

Стаття 6. Для того щоб піднести громадську свідомість, звернути увагу на небезпеку, приховану в нетерпимості, протидіяти її проявам, сприяти формуванню психології толерантності та вихованню в її дусі, ми (держави – члени Організації Об'єднаних Націй) урочисто проголошуємо 16 листопада щорічним Міжнародним днем толерантності.