АВТОБІОГРАФІЯ
Я, Ковтун В’ячеслав Олександрович, народився 28 грудня 1975 року в Чернігівській обл., Новгород-Сіверського району, с. Студінка.
У 1983 році пішов у перший клас Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1, у рідному м. Кролевець, яку закінчив у 1993 році на відмінно, лише з однією четвіркою. (У 1986 році вступив до дитячої музичної школи м. Кролевець і в 1991 році закінчив повний курс з фаху баян з відзнакою).
У 1993 році вступив на фізико-математичний факультет Ніжинського державного педагогічного університету імені М. Гоголя.
У 2000 році закінчив повний курс згаданого університету за спеціальністю «Математика та фізика». Дані предмети маю право викладати у школах I-III ст. навчання (з правом викладати інформатику в школах I-II ст.).
По закінченню університету присвоєно кваліфікацію вчителя математики та фізики. З вересня 2000 року по січень 2003 року працював вчителем у Кролевецькій спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1.
З 2010 року працюю вчителем фізики, інформатики та основ здоров’я у Кролевецькій загальноосвітній школі I-II ступенів №7.
МОЯ МЕТА:
Виховувати людину нового покоління, використовуючи при цьому інноваційні педагогічні технології.
МОЄ КРЕДО:
Педагогічне кредо:
Учень – це не посудина, яку потрібно заповнити, учень – факел, який треба запалити.
Творче кредо:
Ідеал у самому тобі. Перешкоди до його досягнення, знову-таки, в тобі. Твій стан – це той матеріал, із якого ти маєш створити цей ідеал.
Життєве кредо:
Доводиться бігти з усіх ніг лише для того, щоб залишитися на тому самому місці. Якщо хочеш потрапити в інше місце, потрібно бігти вдвічі швидше…
Педагогічна проблема, над якою працюю:
Використання демонстраційного експерименту, цікавих прикладних дослідів та нестандартних задач (завдань) як засобу підвищення пізнавального інтересу учнів, поглиблення їх рівня знань, умінь та навичок.
Досягнення учнів:
Працюючи вчителем математики і фізики в ЗНВК №1 з 2000 по 2003 рік мав певні успіхи, хоча досвіду було, звичайно, недостатньо. Так одна із моїх учениць в 7 класі зайняла третє місце на районній олімпіаді з фізики, яка проходила в 2002 році в цій же школі. Потім (за станом здоров’я) довгий час реабілітувався, не маючи можливості працювати не тільки за спеціальністю, а взагалі – ПРАЦЮВАТИ. У Кролевецькій загальноосвітній школі I-II ступенів №7 викладаю вже четвертий рік. Працюючи з дітьми, готуючи їх до конкурсу ЮІР (викладав гурток „Безпечне колесо”) мав певне досягнення. Так учні показали високий рівень знань з теорії ПДР, зайнявши перше місце серед 5 шкіл району. Особливих досягнень з предмету поки що немає, багато потрібно згадати самому, перейняти кращий досвід інших вчителів-предметників. Вважаю, що все це попереду... А для цього й потрібна самоосвіта... Адже самоосвіта вчителя → підвищення якості викладання предметів → покращення рівня знань, умінь та навичок учнів.
Моя методична карта
Прізвище, ім’я, по батькові |
Ковтун В’ячеслав Олександрович |
Рік народження |
1975 |
Освіта |
Вища (випускник Ніжинського державного педагогічного університету ім. М.В.Гоголя за спеціальністю „Математика та фізика”. Даний ВУЗ закінчив в 2000 році) |
Посада |
Вчитель фізики (7-9 класи), інформатики (2, 5, 9 клас) та курсу „Основи здоров’я” (5-9 класи) Кролевецької загальноосвітньої школи I-II ступенів №7 |
Педагогічний стаж |
5 років |
Домашня адреса, телефон |
вул. 8-го Березня, буд. 30, кв. 85 (5-29-77; 0961284368) |
САМОАНАЛІЗ УРОКУ
Тип і вид уроку, зв'язок його з попередніми.
Які головні завдання уроку, як вони враховані під час реалізації мети уроку?
Чи раціонально використано час уроку?
Чи раціональна структура уроку для реалізації головних завдань, досягнення мети?
Які методи навчання використано для вивчення нового матеріалу?
Як здійснюється контакт із класом, окремими учнями?
Ефективність організації самостійної роботи.
Чи були елементи самоосвіти, самовиховання?
Чи використано індивідуальний і груповий підхід до навчання?
Як організовано контроль і самоконтроль за активністю знань?
Чи забезпечено цілеспрямованість, оптимальну розумову діяльність учнів?
Запобігання розумовому перевантаженню учнів та його подолання.
Створення проблемно-пошукових ситуацій для глибини засвоєння матеріалу, емоційного настрою учнів.
Дотримання правил педагогічного такту, загальноприйнятої етики, норм взаємин учителя та учня.
Елементи, етапи, форми, методи, які були найвдалішими.
Що із запланованого не вдалося? Чому?
Чи цікавив урок учнів?
Як працювати над подоланням недоліків? Яка необхідна допомога?
Самоаналіз виховного заходу
Найменування виховного заходу, дата, місце проведення, вік дітей, що взяли в ньому участь.
Визначення форми (жанру) заходу: етична бесіда, диспут, свято, похід-екскурсія, психологічний тренінг, урок самоврядування тощо.
Конкретні педагогічні цілі й виховні завдання цього заходу (головною метою виховного заходу є зміна стосунків).
Наприклад:
Виховання інтересу до спорту, техніки, науки, мистецтва, політики, тощо;
Формування здатності до збагачення власного внутрішнього світу, самовиховання;
Зміна характеру міжособистісних стосунків у класному колективі (виховання в учнів поваги один до одного);
Зміна ставлення до якогось члена колективу (в результаті його цікавої розповіді про своє захоплення, про яке ніхто раніше в класі не знав, у нього можуть з’явитися товариші);
Виявлення, розвиток здібностей будь-якого із членів колективу, забезпечення зміни його ставлення до себе;
Вивчення учнями правил поведінки (етикету): на вечорі, танцях, банкеті тощо.
Наявність плану підготовки та проведення заходу, його продуманість, доцільність, завершеність.
Участь колективу вихованців у розробці планів проведення заходу і їх мотивація до активної діяльності.
Хід підготовчої роботи, розподіл доручень, ставлення учасників до її виконання.
Педагогічна позиція вчителя, стимулювання ініціативи, активності, самостійності учнів, залучення їх до роботи в ролі помічників.
Врахування вікових особливостей, індивідуальних і колективних запитів та інтересів дітей.
Позиція школярів під час проведення заходу (активність та ініціатива; байдужість і пасивність).
Позитивні, найбільш вдалі моменти заходу, створення виховної ситуації, у якій учні відчувають радість, гордість за себе і товаришів. Хиби і труднощі у роботі, шляхи їх подолання.
Ступінь виконання поставлених завдань.
Спрямованість у майбутнє (наявність перспектив), визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовані проведені заходи, системність виховної роботи у класі.
Єдині вимоги до учнів
Учні приходять до школи за 15 хвилин до початку занять, у вівторок за 20 хвилин.
Перед входом до школи учень повинен витерти ноги; у гардеробі, зняти верхній одяг, перевзутися у змінне взуття і, не поспішаючи, іти в клас.
У вестибюлі учнів оглядають чергові по школі; тим учням, які прийшли в неохайному вигляді, чергові пропонують привести себе в порядок.
Неохайний учень не може бути допущений до занять.
До приходу вчителя учні готують все необхідне до уроку. Підручник, щоденник, зошити мають бути акуратно покладені на парті.
Після того як вчитель зайшов у клас, входити забороняється.
Учні, які запізнилися на урок, допускаються в клас лише з дозволу директора і його заступників.
Учням забороняється приносити до школи речі, не потрібні для занять.
Тільки на уроки фізкультури учні повинні з'являтися в спортивній формі, а на заняття в майстерні – в спеціальному одязі
Учні зустрічають вчителя вставанням.
Без дозволу вчителя або класного керівника ніхто з учнів не має права пересідати за іншу парту.
Учень, який пропустив уроки без поважних причин, допускається до занять лише з дозволу директора, його заступників та з відома класного керівника.
Учні, які бажають відповісти на запитання, поставлене вчителем, або звернутися до вчителя з запитанням, повинні підняти руку, поставивши її ліктем на парту.
Після відповіді на питання вчителя учень обов'язково подає щоденник для виставлення оцінки.
Після закінчення уроку учні встають тільки після слів вчителя: „Урок закінчено”.
Після закінчення уроків учні організовано під керівництвом вчителів, які проводили останній урок, виходять з класу.
Зі школи учні повинні виходити спокійно, додержуючись порядку.
Залишатися в школі без потреби забороняється.
На перерві
Під час перерви учні перебувають на території школи.
На перерві не дозволяється бігати, кричати.
Під час руху по сходах забороняється учням бігати, галасувати.
При появі директора, його заступників, вчителів або кого-небудь з дорослих, учні повинні стати вбік і пропустити їх.
Кожен учень при звертанні до нього чергового вчителя або чергового учня зобов'язаний назвати своє прізвище і клас.
Учням забороняється заходити в учительську без дозволу вчителя.
Вимоги до зовнішнього вигляду учнів
Кожен учень зобов'язаний з'являтися до школи чистим і охайно одягненим.
Забороняється носити в школі джинсові спідниці та штани.
Зачіска повинна бути акуратною.
Під час перебування в школі забороняється користуватися косметикою.
Вимоги по збереженню шкільного майна
Всі учні зобов'язані берегти шкільне майно, бережно поводитися зі своїми речами та речами товаришів.
Забороняється псувати парти, дошку, бруднити стіни/двері, вікна в класах і коридорах.
Учні повинні оберігати зелені насадження на шкільному подвір'ї та навколо нього.
При пошкодженні шкільного майна батьки учня зобов'язані відшкодувати матеріальні збитки.
Вимоги по догляду за підручниками, зошитами, щоденниками
Підручники мають бути акуратно обгорнуті, мати закладки.
Зошити учнів мають бути чистими і підписаними за встановленим зразком.
Всі записи в зошитах мають відповідати правилам орфографічного режиму.
Кожен учень повинен акуратно вести щоденник і у встановлений класним керівником день здавати щоденник на перевірку.
Обов'язки чергових по класу
У кожному класі чергують згідно з графіком, складеним старостою класу.
Чергові приходять у свій клас за півгодини до початку уроків і готують його до занять.
Слідкують за тим, щоб усі учні під час перерв виходили з класу.
Якщо заняття проходять в кабінеті, то після закінчення уроку один черговий здає кабінет, в якому працював його клас, черговому класу, що працюватиме в кабінеті на наступному уроці. Черговий, який приймає кабінет, готує його до занять. Перевіряє також стан кабінету черговий класу, за яким даний кабінет закріплено.
Відповідають повністю за збереження класного майна і приміщення класу.
Прибирають після занять клас чи приміщення закріплених кабінетів виконуючи такі роботи: підмітання підлоги ,витирання вологою ганчіркою парт, підвіконня, класної дошки, поливання кімнатних квітів.
Після прибирання приміщення здають комісії класу, черговому по школі або господарчій комісії. Всі недоліки ліквідовуються відразу. Не допускається наявність чорнильних плям на меблях, стінах і підлозі.
Чергові після закінчення терміну чергування звітують пре свою роботу на класних зборах. Передають пов'язки згідно з графіком наступним черговим.
Примітка. Пов'язка для чергового – червона, шириною 7 см., на ній білими нитками вишивається позначення класу
ЗАПОВІДІ ШКОЛЯРАМ
Будьте вірні Україні та її народові.
Наполегливо оволодівайте знаннями.
Збагачуйте духовними надбаннями світової культури – народу та Україні потрібні культурні і освічені громадяни.
Будьте сумлінні, не робіть нічого проти своєї совісті.
Живіть у злагоді зі своїми братами, сестрами і друзями.
Втішайте сумуючих.
З того, що сталося, робіть висновки на майбутнє.
Допомагайте старшим і немічним, меншим від себе, не слухайте злих наклепів.
Не будьте фальшивими і злими.
Говоріть тільки правду.
Ніколи не беріть чужого без дозволу.
Будьте слухняні, цим ви покажете свою любов до рідних і близьких.
Поважайте батька й матір.
ЗАПОВІДІ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
Всім серцем любіть дітей.
Знайдіть ключик до кожного серця.
Умійте володіти своїм емоційним станом.
Вірте у великі творчі можливості кожного учня на шляху пізнання істини.
Біля колиски думки будьте такими ж чуйними, як біля колиски новонародженої дитини.
Вислухайте свого учня, тим самим ви навчите його слухати себе.
Залучайте дітей до справ дорослих.
Організовуйте правильний режим дня школяра і вам не потрібні будуть покарання.
Конфлікт з дітьми краще не допустити, ніж успішно вирішити.
Вірте у можливості своїх вихованців.
Пам'ятайте, що кожна дитина – індивідуальна, неповторна особистість.
Піклуйтеся про збереження і зміцнення здоров'я дитини.
Поводьте себе тактовно.
Пам'ятайте, що учні і вчитель співучасники навчально-виховного процесу.
Умійте знайти в кожного учня щось позитивне.
Свій поганий настрій залишайте за дверима школи.
Мова – обличчя душі.
Умійте створити хороше самопочуття дітей.
Не залякуйте дітей.
Вчителю, від твого настрою залежить настрій класу.
Навчіть дітей спілкуватися з природою.
Вчителю, живи сам і вчи дітей жити у гармонії з природою.
Залучайте всіх учнів класу до різних видів роботи.
Зумійте донести народні перлини до юних сердець.
Дбайте і про позашкільне життя дитини.
Ненашкодь!
Ніколи не принижуйте гідності учня.
Володій педагогічним оптимізмом.
Ставтесь до кожної дитини з довірою.
Ніколи не дозволяйте собі підвищувати голос до учнів.
Будьте добрими.
Розумійте душевний стан кожного учня.
Залучайте дітей до цікавої діяльності.
Вчителю, будь завжди розсудливим.
Довіряйте кожному учневі.
Шануйте почуття учнів.
Не зловживайте скаргами на своїх учнів.
Вірте у великі інтелектуальні можливості учнів.
Зумійте новий матеріал подати цікаво і доступно.
Формуйте пізнавальні інтереси дітей.
Умійте спілкуватися з батьками.
Будьте впевнені у своїх силах.
Пам'ятайте, що скромність педагога високо ціниться як у учительському колективі, так і в учнівському.
Уникайте рішень, в доцільності яких ви не впевнені.
Міняйте свою тактику в стосунках з учнями в залежності від їх віку і духовного розвитку.
Умійте все бачити, але не все помічати.
Помилився – признайся і попроси вибачення.
Бути гарним учителем можна тільки будучи гарним вихователем.
Учитель-гуманіст ніколи не забуває те, що він був колись дитиною.
Будьте доброзичливими!
Немає абстрагованого учня.
Враховуйте інтереси та бажання учнів.
Пам'ятайте, що ваше слово є могутнім знаряддям впливу на молоду людину.
Не давайте прорости в душі дитини насінню зневіри в людину підозрілості.
Умійте встановити правильне співвідношення між обсягом теоретичних знань, якими володіють діти і практичними вміннями та навичками.
Бійтеся байдужості, бійтеся згаслого погляду дитини.
Пам'ятайте, учнівські зошити – джерело всієї виховної роботи.
Ніколи не поспішайте з виставленням незадовільної оцінки.
Пам'ятайте, що радість праці – це самовираження в праці.
Умійте висловити всіх, хто звертається.
Учіть дитину користуватися вільним часом.
Успіхи дитини в навчанні – це вогник радості вашої творчої праці.
Дружіть з книжкою.
Не принижуйте гідність дитини.
Не забувайте, кожна дитина – неповторна в своїй індивідуальності.
Довіряйте учням.
Навчання повинно бути особистісно-орієнтовним.
Організуйте навчання так, щоб воно було легким і цікавим.
Умійте пізнавати серцем усе: чим живе, що думає, з чого радіє і з чого засмучується ваш вихованець.
Пам'ятайте, діти люблять того, в чию силу духу вони вірять.
Вчитель, який володіє чутливістю до духовного світу учня, ніколи не кричить.
Колектив – це творіння педагога.
Учіть дитину бачити, розуміти, відчувати серцем.
Вихованець – дзеркало вчителя, його зовнішній і внутрішній дух.
Не піддавайтесь емоційній стихії.
Не забувайте про світ дитинства.
Учіться володіти собою.
Дорожіть довір'ям, мудрістю.
Дбайте про збереження життя і здоров'я дитини.
Будьте дисциплінованим і пунктуальним.
Дбайте про всебічний розвиток дитини.
Формуйте пізнавальні інтереси у дітей.
Зберігайте повагу до дітей і дорослих навіть у найскладніших ситуаціях.
Постарайтеся зрозуміти мотив поведінки учня.
Будьте для учнів старшим порадником і наставником.
Не забороняйте дітям мріяти.
Вмійте виявити і розвинути здібності дітей.
Вчасно прийдіть на допомогу.
Пам'ятайте, правильно організований режим школярів – запорука дисципліни.
Не затримуйте учнів на уроці після дзвінка.
Знайдіть час вислухати учня і на перерві.
Пам'ятайте, що подорожуємо з дітьми по Країні Знань з усмішкою на устах і любов'ю в серцях.
ФІЗИКА. АСТРОНОМІЯ
Програмне забезпечення
У 2013-2014 навчальному році вивчення фізики та астрономії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами:
7 – 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;
8 – 9 класи з поглибленим вивченням фізики – Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням фізики (Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу. – К.: Вікторія, 2009).
10 – 11 класи – Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класи. Фізика. Астрономія. (Київ, 2010)
Програми факультативів та курсів за вибором – Збірник програм курсів за вибором і факультативів з фізики та астрономії. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009.
Організація навчання
Навчання фізики та астрономії в 2013-2014 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних планів, затверджених наказами Міністерства освіти і науки (від 05.02.2009 № 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення фізики в основній і старшій школі:
7
клас |
8
клас |
8 клас
(поглиблене вивчення фізики) |
9
клас |
9 клас
(поглиблене вивчення фізики) |
|
1 |
2 |
4 |
2 |
4 |
2 |
3 |
6 |
2 |
3 |
6 |
У 7 класі фізика може вивчатися протягом навчального року (по 1 годині на тиждень) або протягом одного семестру (по 2 години на тиждень).
Астрономія вивчається в 11 класі за однією з двох програм: програмою, що об’єднує академічний рівень та рівень стандарту (розраховану на 17 годин), або за програмою для профільного рівня (розраховану на 35 годин).
У процесі викладання астрономії за програмою рівня стандарту, академічного рівня як ілюстративний матеріал можна використовувати зображення астрономічних об’єктів, відеофрагменти уміщені на сайтах астрономічних обсерваторій. Наприклад, на сайті Європейської південної обсерваторії (http://www.eso.org/public/), яка у 2012 році відзначає 50-ліття своєї діяльності.
Проведення занять в кабінеті фізики
Під час проведення занять в кабінеті фізики особливої уваги потребує дотримання правил безпеки життєдіяльності. Вимоги безпеки наведено в інструктивно-методичних матеріалах «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів» (лист МОНмолодьспорту 01.02.2012 № 1/9-72).
У зазначених матеріалах перелічено нормативно-правові документи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в навчальних закладах системи загальної середньої освіти; описано загальні положення щодо забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, особливості безпеки під час проведення занять в кабінетах (лабораторіях) фізики, порядок проведення, тематика та організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів. Також в інструктивно-методичних матеріалах наведено зразок журналу реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів та орієнтовні «Паспорт кабінету» і «Акт дозволу на проведення занять у кабінеті».
Повідомляємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 затверджено новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Відповідно до типових навчальних планів, розроблених до нового Державного стандарту, фізика вивчатиметься у 7 – 9 класах (7 і 8 класи – 2 години на тиждень. 9 клас – 3 години на тиждень).
Звертаємо увагу, що згідно з постановою зазначений Державний стандарт впроваджується в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 року. Першими перейшли на навчання за новими програмами учні 5 класів у 2013/2014 навчальному році. Вивчення фізики за програмою, розробленою до нового державного стандарту розпочнеться у 2015/2016 навчальному році.
ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я
Вивчення предмета «Основи здоров’я» у 2013-2014 навчальному році здійснюватиметься за навчальною програмою: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5–9 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005.
На вивчення предмета «Основи здоров’я», відповідно до Типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів, передбачено:
у 5-7 класах – 1 години на тиждень;
у 8-9 класах – 0,5 години на тиждень.
У спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземних мов на вивчення предмета «Основи здоров’я» у 5-9 класах передбачено 0,5 години на тиждень.
Кількість годин на вивчення предмета може бути збільшена за рахунок варіативної частини навчального плану. У такому разі вчитель використовує чинну програму, збільшуючи кількість годин на вивчення окремих тем програми. Додані навчальні години доцільно використовувати на виконання практичних робіт.
Рекомендуємо за рахунок годин варіативної складової запроваджувати факультативи з формування здорового способу життя та профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу, насамперед у 10-11 класах, забезпечуючи таким чином неперервність і наступність шкільної превентивної освіти і виконання завдань Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2009-2013 роки, затвердженою Законом України від 19 лютого 2009 року № 1026-VI.
Для проведення факультативних занять в загальноосвітніх навчальних закладах у 2013/2014 навчальному році рекомендуємо користуватися програмами та навчально-методичною літературою, схваленими Міністерством до використання у загальноосвітніх навчальних закладах, а саме:
– програма навчального курсу для загальноосвітніх навчальних закладів «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу» (авт. Т.В.Воронцова, В.М.Оржеховська, В.С.Пономаренко);
– навчально-методичний комплект для вчителів та учнів 8-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Школа проти СНІДу» (авт. Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко);
– комплект посібників для педагогів-тренерів та учнів 15-18 років «Захисти себе від ВІЛ» (авт. Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко )
– комплект методичних матеріалів «Профілактична протинаркотична та протиалкогольна виховна програма для учнів 1-11 класів, їх батьків та працівників педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів навчання» (авт. А.М.Вієвський та інші);
– навчальна програма факультативного курсу для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Профілактика шкідливих звичок» (авт. Челах Г.Є., Медведєва О.В.);
– навчальна програма факультативного курсу для учнів 8-9 класів «Основи здорового способу життя» (авт. Н.О.Чаган, М.М.Тюріна);
– навчальна програма факультативного курсу для 10 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Профілактика ВІЛ-інфекції і формування здорового способу життя на засадах розвитку життєвих навичок» (авт. І. М. Топор, Л.В. Поліщук);
– навчальна програма факультативного курсу для учнів 5-6 класів «Я –моє здоров’я – моє життя»;
– навчальна програма факультативного курсу для учнів 7-11 класів «Сприяння просвітницькій роботі «рівний - рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя» для учнів 7-11 класів;
– навчально-методичний посібник «Дорослішай на здоров’я» для роботи
з підлітками 14-17 років з питань формування здорового способу життя та відповідальної поведінки (авт. Н.О.Лещук, О.А.Голоцван, Ж.В.Савич).
Звертаємо увагу керівників навчальних закладів на необхідність забезпечення викладання предмета «Основи здоров’я» і факультативних курсів для молоді з формування здорового способу життя і профілактики ВІЛ-інфекції педагогічними працівниками, які мають документ про проходження навчання за методикою розвитку життєвих навичок (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 17.08.2011 №982 «Про виконання Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД щодо підготовки педагогічних працівників та охоплення навчанням учнівської молоді за програмами розвитку життєвих навичок»).
Неприпустимим є використання годин, відведених на предмет «Основи здоров’я», для довантаження вчителів або класних керівників, що не мають відповідної підготовки.
Навчальний предмет «Основи здоров’я» поєднує елементи знань про збереження і захист життя та зміцнення здоров’я.
Зокрема, навчальною програмою у кожному класі передбачено вивчення розділу «Безпека на дорогах», спрямованого на вивчення правил дорожнього руху та формування в учнів навичок безпечної поведінки на дорозі.
Виявляючи занепокоєння постійним зростанням рівня травматизму і смертності на дорогах у світі Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй проголосила 2011-2020 роки Десятиліттям дій безпеки дорожнього руху, мета якого – скоротити втрати людських життів від ДТП.
Майже всі фактори ризику, що викликають дорожню аварійність, можна об’єднати у три основні групи: «дорога», «транспортний засіб» та «людина як учасник дорожнього руху». Дорожнє середовище стає безпечним, якщо стає можливим уникнути всіх факторів ризику дорожньої аварійності (модель безпечного дорожнього середовища, так званий «Трикутник безпеки», яка широко використовується в країнах з високим рівнем безпеки дорожнього руху). Тому постає нагальна потреба навчання дітей шкільного віку не тільки правилам дорожнього руху, а перш за все формування в них культури поведінки на дорозі. Важливо навчити дитину бути свідомим та відповідальним учасником дорожнього середовища, особливо в умовах інтенсивної автомобілізації. Для цього школярам необхідно:
знати способи безпечної поведінки в умовах дорожнього руху;
вірити, що ці знання допоможуть убезпечити життя;
діяти на дорозі відповідально задля збереження власного життя та життя інших людей.
Усвідомлення власного місця у системі відносин «людина – дорога –транспортний засіб» сприятиме формуванню в учнів особистого ставлення до себе як учасника дорожнього руху, до власної безпеки та безпеки інших.
Викладання предмету “Основи здоров’я” в загальноосвітніх навчальних закладах відіграє важливу роль у створенні умов для здобування школярами знань, формування ставлення та розвитку навичок, які сприятимуть формуванню мотивації до здорового способу життя, збереженню та зміцненню здоров’я. Досягнення навчальних цілей і завдань предмета неможливе без використання ефективних методів навчання. Плануючи вивчення певної навчальної теми важливо спочатку розглянути мету, завдання і зміст теми. Після обираються методи, які забезпечують реалізацію визначених змісту і завдань. Наприклад, для отримання учнями знань доцільно використовувати розповідь, лекцію, бесіду, роботу з текстом тощо. Для формування ставлення більше підходить обговорення, дискусія. Навички найкраще засвоюються в процесі спостереження і застосування отриманих знань, коли учні мають можливість активно їх практикувати. Тому для формування навичок ефективним є моделювання, використання ситуаційного аналізу, різноманітних вправ та рольових ігор, які дозволять учням спостерігати навички на практиці, а потім використовувати їх. Щоб допомогти учням отримати знання, сформувати ставлення і закріпити навички у навчальному процесі необхідно використовувати широке коло методів, що активно залучають учнів у процес навчання.
Також інформуємо, що Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392 затверджено новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Відповідно до типових навчальних планів, розроблених до нового Державного стандарту, предмет «Основи здоров’я» вивчатиметься в основній школі у 5-9 класах по 1 годині на тиждень.
Звертаємо увагу, що згідно з постановою зазначений Державний стандарт впроваджується в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 року. Першими перейшли на навчання за новими програмами у 2013/2014 навчальному році учні 5 класів.